You are here
Add new comment
Pēc Lauksaimniecības datu centra informācijas, 2014. gadā Latvijā bija 63 apstiprinātie piena pircēji un 10 335 kvotas īpašnieki, no tiem 9977 piegādes kvotu īpašnieki un 670 tiešās tirdzniecības kvotu īpašnieki.
Piensaimniecības nozare valstī aktīvi attīstās, un ik gadu pārstrādei piegādātā piena apjoms pieaug, līdz ar to valsts piena kvota pildās aizvien intensīvāk un 2014. piena kvotas gadā pastāv reāls risks to pārsniegt un maksāt sodu par pārsniegto apjomu (iepriekšējā kvotas gadā izpilde bija 99,10%). Uz 1. decembri piegādes piena kvotas izpilde bija 71,26%. Šobrīd situācija piensaimniecības nozarē ir sarežģīta, piena iepirkuma cenām krasa samazināšanās tendence vērojama kopš augusta, un oktobrī tā jau sasniedza 233,42 eiro par tonnu piena, novembrī vidējā piena iepirkuma cena Latvijā nedaudz pakāpās un bija 238,37 eiro par tonnu.
Soda nauda par 100 kg virskvotas piena ir 27,83 eiro, un tas nozīmē, ka piena kvotas pārsniegšanas gadījumā ražotājiem, kuriem nav naudas uzkrājumu, nomaksāt soda naudas būs ļoti grūti. Decembra beigās piena kvotu pārsniegušo saimniecību skaits jau tuvojās 1000. Tādējādi, pēc Lauksaimniecības datu centra datiem, prognozējamā piena kvotas pārpilde ir 2,3% jeb 17 658 353 kg. Matemātiski sareizinot prognozējamo pārsnieguma daudzumu ar soda naudu, iegūstam kopējo prognozējamo Latvijas piena kvotas pārsnieguma soda naudu – 4 914 320 eiro.
Piena kvotas administrēšanas un kontroles kārtību Latvijā nosaka Ministru kabineta 2009. gada 8. septembra noteikumi Nr. 1040 „Piena kvotu administrēšanas noteikumi”, kuros 2014. gada 23. decembrī tika veikti grozījumi. Tālāk īsumā par būtiskākajām izmaiņām, kas attieksies uz piena ražotāju.
Saskaņā ar Regulas Nr. 1234/2007 79. pantu piena ražotājs ir atbildīgs par soda naudas samaksāšanu, ja ir pārsniedzis savu pieejamo piena kvotu, un jebkādu citu maksājumu novirzīšana soda naudu segšanai saskaņā ar Eiropas Savienības likumdošanu netiek pieļauta. Līdz ar to, lai ražotājam valsts kopējās piena kvotas pārsniegšanas gadījumā uzreiz nebūtu jāsamaksā visa aprēķinātā soda naudas summa, ņemot vērā Regulas Nr. 1234/2007 81. panta nosacījumus, tiek izdarīta dalībvalsts izvēle par avansa maksājumu ieturēšanu no tiem ražotājiem, kas jau ir pārsnieguši savu pieejamo piena kvotu. Noteikumu projekts tiek papildināts ar normu, kas dod izvēles iespēju piena pircējam iekasēt vai neiekasēt avansa maksājumu no piena ražotāja par pārsniegto kvotas apjomu līdz pilnīgai saistību izpildei, ieturot ne vairāk par 50% no piena līgumcenas norēķinu periodā, kas pienākas ražotājam. Norēķina periods par pienu ir divas reizes mēnesī, samaksa tiek veikta ik pēc trīsdesmit dienām. Līdz ar to ražotājam valsts kopējās piena kvotas pārsniegšanas gadījumā uzreiz nebūs jāmaksā visa soda naudas summa, jo daļa jau būs samaksāta ar avansa maksājumu. Paredzēts, ka pircējam jānodrošina caurskatāmība iekasētajai avansa maksājuma summai un katru mēnesi jāinformē katrs ražotājs un datu centrs par kopējo iekasēto naudas apjomu, kā arī tiek paredzēta pircēja rīcība gadījumos, ja piena kvota nebūs pārsniegta. Noteikumu projekts paredz, ka, ja ražotājs kvotas gada laikā jau ir pārsniedzis savu pieejamo piena kvotu un maksā pircējam avansa maksājumu, tad pie cita pircēja var pāriet tikai pēc saistību, kas attiecas uz soda naudas nomaksu par pārsniegto piena kvotu, izpildīšanas ar esošo pircēju.
Izvērtējot svaigpiena datubāzes datus svaigpiena paraugos, redzam, ka noteiktā tauku procenta saturs pēdējos mēnešos uzrāda nepamatoti lielu svārstību amplitūdu, līdz ar to noteikumi tiek papildināti ar normu, kas paredz, kādos gadījumos svaigpiena paraugs tiek uzskatīts par neatbilstošu, kā arī tiek papildināts noteikumu 29.14. apakšpunkts ar nosacījumu datu centram, ja datubāzē ražotājam atkārtoti tiek konstatēts neatbilstošs svaigpiena paraugs. Normas tiek izstrādātas, pamatojoties uz zinātnisko pētījumu „Svaigpiena kvalitātes rādītāju diapazona noteikšana laboratorijās testēšanai izmantojamiem svaigpiena paraugiem”. Ir zinātniski noteikti un pamatoti kritēriji svaigpiena testēšanas paraugu autentiskuma nodrošināšanai, un tie atbilst Starptautiskās dzīvnieku pārraudzības komitejas (ICAR) vadlīnijām. Saskaņā ar zinātnisko pētījumu par neatbilstošiem svaigpiena paraugiem tiek uzskatīti paraugi, ja tauku saturs govs pienā ir zemāks par 2% un augstāks par 7%, bet olbaltumvielu saturs govs pienā ir zemāks par 2,5% un augstāks par 5%. Ja govs piena paraugā tauku un olbaltumvielu saturs ir zemāks par iepriekš minētajiem lielumiem, tad atkārtotajā paraugā jānosaka arī piena sasalšanas punkts, lai pārliecinātos, ka rādītāji nav pazeminājušies pievienotā ūdens dēļ. Ir zinātniski pamatots, ka svaigpiena paraugu arī tad uzskata par neatbilstošu, ja parauga pH ir zemāks par 6,4 un ja vairāk nekā trīs novietnēs vienā datumā un maršrutā ņemtajiem paraugiem ir praktiski vienāds tauku un olbaltumvielu saturs.
Piena kvotas pārsniegšanas gadījumā soda naudas sekmīgai administrēšanai ir precizēts normatīvais regulējums attiecībā uz lēmuma izdošanu un soda naudas iekasēšanu no ražotāja un pircēja. Noteikumos ir precizēti piena ražotāja, piena pircēja, datu centra un LAD pienākumi. Līdz ar to grozījumos ir precizēti nosacījumi attiecībā uz lēmuma izdošanu un informācijas nosūtīšanu iesaistītajām pusēm. Lai nerastos domstarpības par lēmumā norādīto pārsniegtās piena kvotas apjomu un aprēķināto maksājuma summu, noteikumi paredz, ka ražotājam pirms piegādes kvotas gada deklarācijas iesniegšanas datuma (iesniedz pircējs) ir jāsalīdzina savi nodotā piena apjoma dati ar piena pircēja datiem un datu centra datiem.
Silvija Dreijere, LLKC Lopkopības nodaļas vadītāja
Pārsniegtās piena kvotas daudzuma un maksājumu aprēķina un nomaksas shēma