You are here
Add new comment
Lai nodrošinātu autovadītājiem drošu un patīkamu pārvietošanos pa ceļiem un efektīvu līdzekļu izlietošanu ceļu un industriālo laukumu būvniecībā, nepieciešams izmantot tādu segumu, kas ilgstoši kalpotu bez remontdarbiem, nedeformētos temperatūras svārstību ietekmē, kā arī spētu izturēt intensīvu satiksmi un lielu slodzi.
Kvalitatīva alternatīva asfaltbetona segumam, kas apvieno šīs īpašības, ir valčbetons – ceļu seguma materiāls, kas ir izturīgāks, un, pateicoties vietējiem izejmateriāliem, arī lētāks par plaši izmantoto asfaltbetonu. Valčbetons tiek izmantots tādās attīstītajās valstīs kā Vācija, ASV, Lielbritānija un Kanāda, tostarp inženieri turpina pilnveidot valčbetona tehnoloģiju, lai to pielāgotu atbilstoši Latvijas klimatiskajiem un ģeoloģiskajiem apstākļiem. Pārbaudīts, ka valčbetona segumu var veiksmīgi ražot no vietējiem izejmateriāliem (cements, smilts, grants šķembas) un ieklāt ar ceļu būvuzņēmēju pašreizējo tehniku, un tas spēj efektīvi kalpot Latvijas klimatiskajos apstākļos.
Valčbetona (ar veltni blīvēta betona) segums spēj izturēt ļoti augstas un zemas temperatūras, kā arī ļoti lielas slodzes bez deformēšanās – neveidojas rises vai bedrītes, kas nozīmē drošākus braukšanas apstākļus un retākus remontdarbus.
Pateicoties vietējiem izejmateriāliem un valčbetona būvniecības tehnoloģijai, būvniecības izmaksas valčbetona seguma konstrukcijas izbūvei salīdzinājumā ar asfaltbetona seguma konstrukciju var būt līdz pat 30 % zemākas. Kā piemērs tika veikts izmaksu aprēķins 4000 m2 liela laukuma būvniecībai Ozolniekos. Paredzot ceļa konstrukciju ar 16 cm biezu valčbetona seguma kārtu, tā nodrošina ceļa konstrukcijas kalpotspēju pie intensitātes līdz 22 smagajām automašīnām/dienā (max. ass slodze 11,5 t).
Ieteicamā valčbetona segas konstrukcija: Alternatīva asfaltbetona segas konstrukcija:
Valčbetona (RCC C30/40) seguma kārta, h-16 cm |
Karstā asfaltbetona dilumkārta AC11surf, h-4 cm |
Karstā asfaltbetonna apakškārta AC22base, h-6 cm |
|
Nesaistītu minerālmateriālu maisījuma pamata kārta, h-20 cm |
Nesaistītu minerālmateriālu maisījuma pamata kārta, h-25 cm |
Salturīgā kārta, h-40 cm |
Salturīgā kārta, h-40 cm |
Esošās grunts pamats, Ev2>45MPa |
Esošās grunts pamats, Ev2>45MPa |
Piezīme.
Pārējo konstruktīvo kārtu būvniecības izmaksas pieņemtas pēc VAS “Latvijas Valsts ceļi” informācijas – Autoceļu būvniecības darba veidu vienības izcenojumi 2016. gadā.
Valčbetona ieklāšanai izmantojama standarta asfalta ceļu būves tehnika un esošie ceļu būves speciālisti – tas ļauj veidot sadarbību ar esošajiem ceļu būves uzņēmumiem bez papildu investīcijām. Segums tiek ieklāts ar asfaltbetona ieklājēju, pēc ieklāšanas svaigā betonā tiek iezāģētas deformācijas šuves, kuras aizpilda ar bitumena emulsiju, un noveltņots ar metāla veltņiem.
Valčbetona tehnoloģija jau vairāk nekā 40 gadu tiek plaši izmantota ASV, Lielbritānijā, Polijā, Vācijā un Kanādā. Tā, piemēram, ASV betona segumus izmanto pilsētu infrastruktūras — ceļu, ostu, lidostu, militāro teritoriju izbūvē. Kanādā, kur daudzviet ir Latvijai līdzīgi klimatiskie apstākļi, valčbetons jau pagājušā gadsimta 70. gados tika klāts kā lēts un izturīgs segums, kas iztur lielas slodzes. Šobrīd valčbetona seguma ceļi un laukumi ir plaši izplatīti Kanādā visos platuma grādos.
Valčbetona priekšrocības
- Ilgmūžība — valčbetons paredzēts intensīvai satiksmei un lielām slodzēm; pat pēc ilgstošas izmantošanas neveidojas plaisas, rises vai bedrītes.
- Mazākas būvniecības izmaksas — valčbetona izbūvēšanā netiek izmantots stiegrojums, pretbīdņi vai veidņi; tas samazina būvniecības laiku, arī darbaspēka izmaksas, kā arī vienkāršo būvniecības procesu. Būvniecības izmaksas ļauj samazināt arī Latvijas izejmateriāli, kas izmantoti valčbetona ražošanas procesā.
- Augsta salizturība — pateicoties valčbetona zemajam ūdens saturam, segumam ir augsta salizturība, liela nestspēja un laba kalpotspēja zem statiskām slodzēm.
- Noturība pret ļoti augstām un zemām temperatūrām — valčbetona segums piemērots klimatiskajiem apstākļiem ar straujām temperatūras maiņām un ilgstošiem aukstuma vai karstuma periodiem; šī spēja samazina seguma deformēšanās varbūtību.
Izmantošana
Valčbetona segumu var izmantot vietēja un valsts mēroga ceļu izbūvei, teritoriju iekšējiem ceļiem, industriāliem laukumiem un citām teritorijām ar regulārām satiksmes slodzēm. Pēc betona seguma ieklāšanas vieglo automašīnu satiksmi var atvērt jau pēc dažām stundām, bet smago automašīnu satiksmi — pēc 2–4 dienām atkarībā no laikapstākļiem.
Standarta valčbetona segums
- Industriāls segums,
- Ilgmūžīgs risinājums,
- Līdz pat 30% lētāks par asfaltbetona konstrukcijas risinājumu,
- Raupja virsma,
- Ātruma ierobežojums līdz 50 km/h,
- Neveido rises un iesēdumus,
- Piemērots smagās tehnikas darbam.
Slīpēts valčbetona segums
- Slīpēta un fakturēta virsma,
- Piemērots objektos ar augstām vizuālajām prasībām,
- Ilgmūžīgs risinājums,
- Ātruma ierobežojums līdz 50 km/h,
- Neveido rises un iesēdumus,
- Piemērots smagās tehnikas darbam.
Valčbetona segums ar asfaltbetona dilumkārtu
- Piemērots objektos ar augstām vizuālajām prasībām,
- Ilgmūžīgs risinājums,
- Uzlabo seguma nestspēju,
- Neveido rises un iesēdumus,
- Piemērots ielām un ceļiem.
Valčbetona ceļa būvniecība kaļķakmens karjerā "Kūmas" |
Valčbetona laukums pie graudu kaltes Rūpniekos |
Materiālu sagatavoja:
Kristaps Stūriška,
LLKC Inženiertehniskās nodaļas būvinženieris,
sadarbībā ar Miķeli Edvardu Bulmani,
SIA „CEMEX” betona seguma tehnoloģiju vadītāju,
tālr. 29208469