You are here
Lauksaimniecības nozarē var daudz vairāk
Aizvien vairāk lauksaimniecības nozarē ienāk efektivitātes jautājumi, lai saimniecības spētu saimniekot konkurētspējīgāk un gudrāk. Tā arī puišu komanda no Kurzemes jau dažus gadus strādājusi pie inovatīvas idejas – izgatavot elektromotorizētu iekārtu, ar kuru var novākt ražu, stādīt un ravēt – un kopā ar konsultantu un mentoru atbalstu jau ir pārdevusi pirmo iekārtu.
Kurts Kleinhofs-Prūsis, Andrejs Dzelme un Deniss Baranovs Talsu pusē izveidojuši zīmolu “Farmore”, kas tulkojumā no angļu valodas nozīmē “daudz vairāk”. Jauno uzņēmēju komanda rosina izmantot prasmīgāk lauksaimniecības resursus un saimniekot gudrāk, ātrāk, videi un cilvēku veselībai draudzīgāk. Zemeņu lasītājiem ilgstoši jāliecas uz leju, noslogojot muguru un kaklu, kas rezultējas nogurumā, sāpēs un lēnākā darba tempā nepatīkamo sajūtu dēļ. Tā radās ideja, un tagad “Farmore” iekārta piedāvā ergonomisku risinājumu – darba veicējs pie zemes veicamos darbus dara guļot, atslogojot muguru.
Pati iekārta paredzēta izmantošanai uz lauka un pielietojama galvenokārt kultūrām, kas tiek audzētas klajā laukā (dobēs), piemēram, zemenes, sparģeļi, salāti u. c. To var pielāgot dažāda izmēra dobēm. Iekārta aprīkota ar elektromotoru un litija bateriju, kas var nodrošināt 4–8 darba stundas. Tai ir arī jumts, kas aizsargā, piemēram, no lietus vai spēcīgas saules. Guļvieta aprīkota ar ūdensnecaurlaidīgu un mīkstu ādas apvalku. Iekārtai ir bagāžas nodalījums kastēm.
Idejas pirmsākumos jauno uzņēmēju komanda startēja projektā “Kurzemes inovāciju granti studentiem”, kur saņēma pirmo grantu idejas attīstībai. Tāpat puiši pieteicās LLKC mācībās un konkursā “Laukiem būt!”, un vēl pēc tam piedalījās Valsts Kopējās lauksaimniecības politikas tīkla Sekretariāta un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes īstenotajā lauksaimniecības meikatonā “AgriTech2022”, kur bija iespēja izveidot pirmo prototipu iekārtai. Šajā konkursā iegūtā 1. vieta un naudas balva ļāva gan noticēt savai idejai, gan turpināt darbu, uzlabojot prototipu līdz jau gatavai iekārtai.
Nenoliedzami, ka jebkura uzņēmuma viens no galvenajiem trumpjiem ir laba biznesa ideja, taču ar to viss nebeidzas. Pēc iekārtas izgatavošanas bija jādomā par to, kā to sākt pārdot, kā uzrunāt klientus, kā veidot reklāmu un domāt par tirgiem ārpus Latvijas. Pēc tam bija iespēja piedalīties lauku jauniešu uzņēmējdarbības veicināšanas pilotprojektā “Laukiem augt”. Programmas ietvaros komandai pusotra gada laikā bija iespēja regulāri ik mēnesi tikties ar LLKC biznesa konsultantu un virzīties uz sākumā izvirzīto mērķi – pārdot pirmo iekārtu.
Esam kļuvuši pamanāmāki
Par to, kādas pārmaiņas notikušas pēdējā pusotra gada laikā ar biznesa ideju un uzņēmumu, dalās Kurts Kleinhofs-Prūsis: “Esam kļuvuši pamanāmāki – ar mums sazinās interesenti, tā teikt, no malas. Ir ieinteresēti sadarbības veidošanā. Šobrīd mūsu piedāvājuma klāstā ir divu veidu iekārtas: viendaļīgā – iekārta aprīkota ar pilnu ķermeņa guļvietu un divdaļīgā – ar atsevišķu ķermeņa augšdaļas un kāju balstu. Tos iespējams noregulēt sev ērtākā pozīcijā. Tāpat esam iegādājušies un paplašinājuši savu ražošanu ar dažādiem instrumentiem, lai atvieglotu iekārtu ražošanas procesus. Jāsaka, ka šajā periodā apstiprinājās tas, ka mūsu produkts tiešām ir nepieciešams Latvijas tirgū, jo klienti paši jau spēj mūs atrast un interesējas par piedāvājumu gan zvanot, gan rakstot e-pastus.”
Savukārt Deniss Baranovs stāsta par ieguvumiem no ilgtermiņa sadarbības ar LLKC konsultantiem: “Regulārās tikšanās palīdzēja mums virzīt projektu uz priekšu. Saņēmām noderīgu informāciju pārdošanas, finanšu piesaistes un juridiskos jautājumos. Augsti vērtējam mentoringa konsultācijas, kas neļauj atslābt un palīdz turpināt darboties pareizajā virzienā. Ļoti atsaucīgi ir mentori, kuri ar savu pozitīvo attieksmi spēj novērtēt mūsu darbu un sniegt savu redzējumu turpmākajā attīstībā. Pateicoties programmai, esam saņēmuši dažāda veida konsultācijas, kas ļāvušas padziļinātāk pievērsties dažādām niansēm, kas nepieciešamas, lai veiksmīgi iekāptu reālā uzņēmējdarbībā. Kopīgiem spēkiem tika izstrādāti vairāki mārketinga materiāli, piemēram, jauna vizuālā identitāte, atjaunots logo, izveidots produkta buklets, kā arī vizītkartes.”
Jaunie uzņēmēji tuvākajā nākotnē vēlas papildināt savu komandu, pilnveidot izejmateriālu piegādes ķēdes un iekārtas montāžas procesu, strādāt pie papildu iespējām kā saules paneļi baterijas uzlādei, apgaismojums darbam tumšajā diennakts laikā un papildu nodalījumi kravai.
Pagaidām pārdošanas process notiek Latvijas tirgū, bet tiek domāts par ārvalstīm un iespējamo eksportu. Šobrīd jaunie uzņēmēji piedāvā iekārtas demonstrācijas, izbraucot uz saimniecībām, kuras tās interesē. Pieteikties un vairāk uzzināt var farmore.lv.
Ja arī citiem uzņēmējiem interesē sadarbība ar biznesa konsultantiem ilgtermiņa konsultāciju programmā, vērsieties tuvākajā LLKC birojā.
Terēze Riekstiņa,
LLKC Klientu apkalpošanas atbalsta daļas vadītāja