Jūs atrodaties šeit

Minimālā darba alga 2025. gadā – 740 eur

Grāmatvedība

Izdarīti grozījumi MK noteikumos Nr. 656 “Noteikumi par minimālās mēneša darba algas apmēru normālā darba laika ietvaros un minimālās stundas tarifa likmes aprēķināšanu”, kas nosaka, ka no 2025. gada minimālā mēneša darba alga normālā darba laika ietvaros ir 740 eiro.

Minimālās mēnešalgas apmēra izmaiņas nozīmē arī to, ka no nākamā gada pieaug VSAOI iemaksu objekts pašnodarbinātajām personām.

Izmaiņas ziņu sniegšanā par darba ņēmējiem

Pieņemti grozījumi MK noteikumos Nr. 827 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli”.

Būtiskākās izmaiņas:

- darba devēja ziņojumā jāatzīmē algas saņēmēja ienākumu izmaksas veids, ja tas notiek skaidrā naudā. Sākot ar 2025. gada 1. jūliju, darba devēja ikmēneša ziņojumā būs jāizdara atzīme par katru no darbiniekiem, kuram darba samaksa izmaksāta skaidrā naudā;

- ziņas par darba ņēmējiem papildinātas ar jaunu kodu (57 un 58) darba ņēmējiem, kuriem ir piešķirts aprūpētāja atvaļinājums. Aprūpētāja atvaļinājumu nopietni slima tuvinieka aprūpei piešķir saskaņā ar Darba likumu un tas ir bezalgas atvaļinājums. Aprūpētāja atvaļinājums vienā kalendārajā gadā ir piecas darba dienas.

E-rēķini no 2025. gada

2024. gada 31. oktobrī tika pieņemti būtiski grozījumi “Grāmatvedības likumā”. Likumā lietotajos terminos jaunā redakcijā ir izteikta strukturēta elektroniskā rēķina definīcija. Strukturēts elektroniskais rēķins ir rēķins, kurš sagatavots, nosūtīts un saņemts strukturētā elektroniskā formātā, kas ļauj to automātiski un elektroniski apstrādāt, un kurš atbilst Eiropas Savienības standartam LVS EN 16931-1:2017 “Elektroniskie rēķini. 1. daļa. Elektronisko rēķinu pamatelementu semantisko datu modelis”, un kuru uzņēmums izraksta atbilstoši tehniskajai specifikācijai LVS CEN/TS 16931-2:2017 “Elektroniskie rēķini. 2. daļa: Standartam EN 16931-1 atbilstošo sintakšu saraksts”.

Likums papildināts, nosakot, ka attaisnojuma dokumentu, kuru uzņēmums izsniedz citam Latvijas Republikā reģistrētam uzņēmumam – preces vai pakalpojuma saņēmējam – samaksāšanai (rēķinu), noformē kā strukturētu elektronisko rēķinu. Sākot ar 2025. gada 1. janvāri e-rēķini obligāti jāizmanto norēķinos starp valsts pārvaldi un uzņēmumiem, bet, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, arī norēķinos starp uzņēmumiem. Ar uzņēmumu saprot ne tikai juridiskās personas, bet arī fiziskās personas, kas ir reģistrējušās kā saimnieciskās darbības veicējas.

Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā ir pieejama sadaļa “E-rēķini”, kur pieejama informācija par to, kā sagatavoties e-rēķinu ieviešanai. Īpaši svarīgi tas ir uzņēmumiem, kas piegādā preces vai sniedz pakalpojumus budžeta iestādēm, jo šajos darījumos e-rēķini jāsagatavo jau no nākamā gada 1. janvāra.

No 2026. gada 1. janvāra e-rēķinu dati būs jānodod arī Valsts ieņēmumu dienestam.

Linda Puriņa,
LLKC centrs Grāmatvedības un finanšu nodaļas​ vadītāja,
grāmatvedības eksperte